Bandwagon effect ili oslanjanje na većinu je psihološko-kulturološki fenomen.
Srećemo ga svakodnevno u društvu, a uz pomoć medija ovaj efekat dostiže globalne razmere. Naime stopa prihvatanja nekog verovanja, mode, trenda, ideja, idola, predsedničkog kandidata, raste na osnovu toga što drugi koji su uglavnom u većini prihvatili to verovanje ili trend. Ljudi olako formiraju svoja verovanja kada su u pitanju društveni fenomeni. Ukoliko se u kratkom vremenskom periodu formira grupa ljudi koja prati određeni modni trend, velika je verovatnoća da će se još pojedinaca “pridružiti paradi”.
Zašto se ovo događa? Pojedinac želi da bude usklađen sa drugima, na neki način prihvaćen, da bude deo grupe. Grupe koje prate neki trend ili imaju čvrsto verovanje često nemaju argumente zašto prate trend ili zašto se drže slepo nekog verovanja. Verovatno bi njihov odgovor bio da je to zato što svi to rade, neko pravilo koje diktira modna industrija, mediji favorizuju određenog predsedničkog kandidata itd. Ovaj fenomen nas može odvesti pitanju koje je u narodu formulisano: Ako svi skoče s mosta, da li ćeš i ti skočiti za njima? Pa.. sudeći po svemu da. Skakanje sa mosta je u trendu, i svi to rade.
U modi se često događa scenario u kome poznati modni dizajner diktira trend koji se reklamira i postepeno prihvata. Teško da je moglo da Vam promakne da su u određenom momentu patike “starke” bile na svakim drugim stopalima u Beogradu. Ko je ovaj trend nametnuo ostaje misterija. “Starke” su nekada uglavnom nosili ljudi koji su slušali pank i rok, a danas ih nose čak i mlada i mladoženja na svadbi, stari i mladi. Industrija je naravno ovo iskoristila pa je cena starki naprasno skočila.
Isto je i sa pojavom tetovaža kao modnog trenda. One su uglavnom bile rasprostranjene među primitivnim plemenima koja nisu imala stalnog dodira sa drugim civilizacijama. Najpre su se prihvatile u Americi početkom 20. veka, a potom se trend tetovaža proširio na ceo svet. Ljudi uglavnom nemaju razlog zašto bi se tetovirali, tako da sada hirurzi koji skidaju tetovažu operativnim putem imaju puno posla. Uglavnom filmske zvezde, sportisti i muzičari su počeli da popularizuju tetovaže i prave od njih nešto što je ‘in’.
Ova pojava prelazi u grešku argumentacije kada nešto proglašavamo tačnim, ispravnim, poželjnim, samo na osnovu toga što većina ljudi smatra da je to tačno, ispravno ili poželjno.
Ostavite odgovor